Saturday, March 19, 2011

kerana sanggul kita di neraka..

isy,,rase cam nak tarik2 je klu tgk org pakai sanggul tinggi2 ni..

semalam ada seorang hamba Allah yang tanya aku pasal hukum bersanggul tinggi..tapi aku tak dapat nak terangkan tentang hukum bersanggul tinggi sebab aku sendiri pun confuse whether it's haram or makruh or harus..benda ni buat aku tertanya-tanya..so, I gooled search about this issue and i found the hadith about "bersanggul tinggi" ni..


akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat” – hadith riwayat Ahmad, 
Rasulullah s.a.w bersabda
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjanguhan agama, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” –hadith riwayat Muslim
tapi ada jugak pendapat yang mengatakan hadis ini adalah untuk wanita yang tidak menutup aurat,bagi wanita yang mnutup aurat tidak salah untuk mereka bersanggul asalkan menutup aurat.
tapi kalau difikirkan kembali,atas niat apakah seseorang wanita itu bersanggul tinggi..kalau sanggul itu dibuat untuk  kecantikan dan tatapan bukan muhrimnya,maka sudah terang lagi bersuluh bahawa hukumnya adalah haram..kerana ia boleh meimbulkan fitnah dan menarik perhatian lelaki.. kadang-kadang semata-mata untuk cantik seseorang itu sanggup melanggar hukum yang telah ditetapkan oleh syariat..adakah niat menghalalkan cara??
hukum harus bagi seseorang wanita untuk bersanggul tinggi dihadapan suaminya untuk kecantikan kerana berhias untuk suami merupakan suruhan agama..
wallahua'lam..
-->post kali ini adalah peringatan untuk diriku sendiri dan juga insan-insan yg lalai..i'm just an ordinary girl..and in step to become a better muslim..(insyaallah wa biiznillah)

0 comments:

Post a Comment